Gorące wiadomości >>>

  • Protest mieszkańców Osiedla Złotno w sprawie budowy osiedla mieszkalnego na terenach zalesionych | 06-05-24
  • STOP BEZPRAWIU - Protest mieszkańców Łodzi | 22-04-24
  • Wybory na prezydenta miasta | 02-04-24
  • Nowa próba zaboru terenów zielonych pod zabudowę mieszkaniową | 01-04-24
  • Łódzka sieć komunikacji kolejowej, wkrótce rusza.. | 31-03-24
Wizja projektu dworca Łódź-Śródmieście
https://expressilustrowany.pl/kolej-w-tunelu-naprawde-bedzie-lodzkim-metrem-pociagi-na-podziemnych-stacjach-beda-pojawialy-sie-co-8-minut/ga/c1-18416819/zd/74970239

Łódzka sieć komunikacji kolejowej, wkrótce rusza..

Nowa Linia Kolejowa i Stacje w Łodzi: Przyszłość Komunikacji Kolejowej

Łódź, miasto o bogatej historii przemysłowej i kulturalnej, stoi przed wyjątkową szansą na rewolucję w komunikacji kolejowej. Budowa nowej linii kolejowej oraz dwóch nowych stacji, Łódź Koziny i Łódź Śródmieście, obiecuje przekształcić krajobraz komunikacyjny miasta, zapewniając szybsze i bardziej efektywne połączenia dla mieszkańców oraz odwiedzających.

Nowa linia kolejowa, będąca częścią planowanej sieci kolejowej na obszarze Łodzi, została zaprojektowana w taki sposób, aby zwiększyć przepustowość oraz poprawić dostępność transportu kolejowego w regionie. Ma to bezpośredni wpływ na zmniejszenie zatłoczenia dróg oraz czas podróży dla pasażerów podróżujących między różnymi częściami miasta i poza nim. W tunelu na odcinku Łódź Koziny - Łódź Widzew pociągi ŁKA będą pojawiały się co około 8 minut.  Przewiduje się że uruchomione będą  specjalnie pociągi miejskie - kursujące na trasie Zgierz - Łódź Żabieniec - tunel - Łódź Widzew oraz Pabianice - Łódź Kaliska - tunel - Łódź Widzew. Powinno to w znaczący sposób umożliwić rozładowanie problemów komunikacyjnych i zwiększyć efektywność transportu publicznego w obrębie samego miasta Łodzi. Poza tymi lokalnymi przewozami, będą tam kursowały pociągi aglomeracyjne - z Kutna, Łowicza, Sieradza, Skierniewic, Piotrkowa i Tomaszowa. Ułatwi to znacząco komunikację pomiędzy różnymi pobliskimi miejscowościami , bez żadnych przesiadek, jak to odbywało się obecnie. Komplikowało to znacząco przejazdy pasażerów. Mamy nadzieję że takie rozwiązanie polepszy znacząco możliwość korzystania z przewozów koleją i zmniejszy transport samochodowy przez Łódź.

Stacja Łódź Koziny staje się węzłem komunikacyjnym nowego wymiaru

wizja lodz koziny1

Stacja Łódź Koziny ma potencjał, by stać się nowym węzłem komunikacyjnym o znaczeniu nie tylko lokalnym, ale również regionalnym. Zlokalizowana w strategicznym punkcie, będzie oferować dogodne połączenia z istniejącymi trasami kolejowymi oraz liniami tramwajowymi i autobusowymi. To miejsce, gdzie mieszkańcy znajdą nie tylko szybkie połączenia do innych części miasta, ale także wygodne przesiadki na inne środki transportu. Wielopoziomowa budowa stacji będzie miała rozbudowaną funkcjonalność. Według założeń projektowych widzimy dwa poziomy ruchu kolejowego, poziom właściwy dworca z częścią handlową i organizacyjną, oraz praktycznie nie widoczną część naziemną, gdzie skupiona ma być dodatkowo infrastruktura komunikacji miejskiej, tworząc nowy węzeł komunikacyjno-przesiadkowy.

W okolicach Stacji Koziny tunel rozgałęzi się na cztery odnogi – dwie biegnące w stronę stacji Łódź Kaliska i dwie w kierunku stacji Łódź Żabieniec. Obecnie większość prac związanych z wydrążeniem dwóch tuneli jest już wykonana, rozpoczęto drążenie 3 tunelu z okolic ulicy żniwnej, do Stacji Koziny.

Oprócz samej stacji, spodziewane są też prace remontowo inwestycyjne związane m.in. z pociągnięciem do Stacji Koziny linii tramwajowej numer 7, która obecnie ma pętlę na styku ul. Srebrzyńskiej i Włókniarzy. Przerobione będzie również to skrzyżowanie - umożliwiając lepsze rozwiązania  komunikacyjne. Poprawiony będzie skręt z ulicy Srebrzyńskiej w al. Włókniarzy. Wykonany będzie też lepszy wjazd z al. Włókniarzy na kierunek Stacji Koziny. Oczywiście też obok stacji zatrzymają się także tramwaje jadące aleją Włókniarzy z Teofilowa oraz autobusy kursujące ulicą Kasprzaka.

wizja lodz koziny2

Stacja Łódź Śródmieście: Nowy Punkt Osiągalności Dla Mieszkańców i Turystów

Łódź Śródmieście, będąca drugą nową stacją w planowanej sieci, ma szczególne znaczenie dla rozwoju centrum miasta. Położona w sercu Łodzi, stanie się nie tylko strategicznym punktem w systemie transportowym, ale także nowym miejscem spotkań, interakcji i aktywności kulturalnej. Dzięki temu mieszkańcy i turyści będą mieli łatwy dostęp do najważniejszych atrakcji miasta, sklepów, restauracji i instytucji kulturalnych. Ta również pod ziemią usytuowana stacja kolejowa, ale mieszcząca się na styku ulic Zielonej i Kościuszki ogromna - głównie podziemna konstrukcja, również zawiera poziomy związane z bezpośrednimi trasami transportu kolejowego, jak i część handlową i organizacyjną tego dworca. Część przesiadkowa komunikacji miejskiej jest tu oczywistym elementem, ponieważ samo usytuowanie tej stacji w samym centrum Łodzi, samo z siebie skutkuje świetną możliwością dokonania przesiadek na środki transportu miejskiego. Należy się spodziewać że po zakończeniu prac i oddaniu nowych połączeń kolejowych nastąpi przeprojektowanie systemu połączeń komunikacji miejskiej, ze względu na możliwości jakie stworzy budowa nowej sieci kolei aglomeracyjnej.

wizja lodz srodmiescie 3

Stacja Łódź Polesie poprawi komunikację z Centrum Handlowym Manufaktura

Powstały jeszcze nowy przystanek Łódź-Polesie, który umiejscowiony będzie obok Manufaktury podniesie znacząco atrakcyjność całej inwestycji. Przystanek Łódź Polesie obok Manufaktury będzie obsługiwany przez linię 87, a w pobliżu będzie można wsiąść do 7,15 i 17 na ul. Legionów oraz w 2,3,11,19 i 45 oraz 96 na Zachodniej. Jest to ogromna szansa dla Manufaktury na zwiększenie atrakcyjności tego Centrum Handlowo-Kulturalnego. I zdecydowanie zwiększy też możliwości komunikacyjnej dostępności obiektu. Liczymy że rozładuje to też lokalne utrudnienia komunikacji samochodowej.

Korzyści Dla Mieszkańców i Środowiska

Budowa nowej linii kolejowej i stacji w Łodzi przynosi szereg korzyści dla mieszkańców oraz dla środowiska. Redukcja czasu podróży, zmniejszenie zatłoczenia ulic, ograniczenie emisji spalin oraz poprawa dostępności komunikacyjnej to tylko niektóre z aspektów, które sprawią, że życie w Łodzi stanie się łatwiejsze i bardziej przyjazne dla wszystkich. Łatwiej będzie z możliwością znalezienia zatrudnienia na atrakcyjnych warunkach w miejscach, do których obecnie było by ciężko dotrzeć z pewnych miejsc zamieszkania. Ograniczenie czasu transportu i wygoda na pewno poprawi komfort i efektywność wykorzystania czasu mieszkańców Łodzi.

Podsumowanie

Budowa nowej linii kolejowej i stacji w Łodzi to krok w kierunku przyszłościowego i zrównoważonego rozwoju komunikacyjnego miasta. Nowe połączenia kolejowe nie tylko ułatwią podróże mieszkańcom, ale także przyczynią się do wzrostu atrakcyjności miasta dla inwestorów, turystów i mieszkańców. Łódź staje się coraz bardziej dynamicznym i nowoczesnym centrum komunikacyjnym, gotowym sprostać wyzwaniom przyszłości. Ubolewamy jednak jako mieszkańcy, że dużo różnych inwestycji prowadzonych jest zupełnie bez żadnego przewidywania skutków dla stanu komunikacyjnego miasta. Chociaż nie wiąże się to z utrudnieniami związanymi z budową zarówno tunelu, jak i obu nowych stacji kolejowych, to wprowadzenie równolegle remontów w kilku kluczowych dla miasta miejscach, na kilkanaście miesięcy sparaliżowało miasto komunikacyjnie generując trudne do oszacowania koszty społeczne. Przejazd z kierunków zachodnich na wschodnią część Łodzi obarczony był koniecznością przejazdów objazdami i to w licznych korkach, ze względu na znaczne zagęszczenie ruchu na tych kierunkach.

Trudno zrozumieć radosną twórczość osób odpowiedzialnych za planowanie prac remontowych i komunikacyjnych, ale podjęcie się prac na tak szerokim zakresie w absolutnie nie przemyślany sposób, nie powinno mieć miejsca. Mamy nadzieję że jakieś wnioski dla zarządców miasta z tego wypłyną i że następne tego typu prace remontowo inwestycyjne nie będą odbywały się kosztem mieszkańców.

źródło: https://expressilustrowany.pl/kolej-w-tunelu-naprawde-bedzie-lodzkim-metrem-pociagi-na-podziemnych-stacjach-beda-pojawialy-sie-co-8-minut/ar/c1-18416819